Czy ciężki trening siłowy powoduje bóle stawów i kręgosłupa?

04 Lis, 2019

Ćwiczenia wchodzące w skład trójboju siłowego (przysiad, wyciskanie sztangi leżąc, martwy ciąg) są odwzorowaniem trzech popularnych wzorców ruchowych. Praca nad prawidłowym funkcjonowaniem mięśni w nie zaangażowanych powinna wpływać korzystnie na wykonywanie tych ruchów w życiu codziennym. Z drugiej strony, znaczne obciążenia mogą być przyczyną przeciążeń, powodujących dolegliwości ze strony układu kostno-mięśniowego. Ten argument jest często podnoszony w obawie przed treningiem ze znacznymi obciążeniami. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak regularne, ciężkie treningi trójboju wpływają na funkcje narządu ruchu. Czy trener personalny namawiający do progresji ciężaru to odpowiedzialny trener?

Do badania zaangażowano 185 osób regularnie trenujących trójbój siłowy. Porównano ich z grupą kontrolną, którą stanowiły 193 osoby, które zadeklarowały brak aktywności fizycznej w zakresie jakiegokolwiek treningu siłowego. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego opartego o kwestionariusz autorski, w którym pytano o specyfikę treningu, częstość i rodzaj kontuzji, oraz występowanie dolegliwości bólowych podczas określonych ruchów opartych o najczęściej wykorzystywane w życiu codziennym wzorce.

Osoby uprawiające ciężki trening siłowy istotnie statystycznie rzadziej odczuwają dolegliwości bólowe kręgosłupa. W ilości osób odczuwających ból podczas chodzenia po płaskim terenie, podnoszenia rzeczy z podłogi oraz przenoszenia przedmiotów ponad poziomem wzroku pomiędzy badanymi grupami również wykazano istotne różnice na korzyść grupy badanej. Istotnych statystycznie różnic pomiędzy obiema grupami w dolegliwościach bólowych stawów oraz w ilości osób odczuwających ból podczas siadania – żadna z grup nie zgłaszała dolegliwości bólowych istotnie rzadziej.

Zarówno w świetle tych badań, jak i dotychczasowego dorobku naukowego, bezsprzecznie należy stwierdzić korzystny wpływ treningu siłowego na zdrowie narządu ruchu. Osoby trenujące trójbój siłowy, operujące bardzo dużymi ciężarami, rzadziej odczuwają dolegliwości bólowe w obrębie kręgosłupa oraz stawów obwodowych w przypadku większości ruchów dnia codziennego.

Wyniki badań są nie tylko istotną wskazówką dla osób już praktykujących trening siłowy, ale też ważną informacją dla osób unikających treningu z wykorzystaniem obciążeń. Z wyjątkiem radykalnym przeciwwskazań medycznych, nie ma powodów, by obawiać się ciężaru na treningu.

Pełna treść opublikowanego artykułu: https://zenodo.org/record/2656487

Chcesz być na bieżąco z wynikami naszych badań? Polub nas na Facebooku
https://www.facebook.com/inspirowaniruchem/