Jak schudnąć z ud? Co zrobić, kiedy mięśnie ud są zbyt duże?

20 Sie, 2020

Pytanie jak schudnąć z ud jest dość często spotykane szczególnie wśród Pań niezadowolonych ze swojej sylwetki. Pytania te kierowane są do trenerów, jak i do wyszukiwarek internetowych. Odpowiedzi krąży mnóstwo, niestety, wiele z nich wyjęte jest wprost z porośniętego mchem worka mitów. Obiecują rzeczy nieosiągalne, niezgodne z fizjologią ciała człowieka, a czasem w ogóle zaprzeczające fizyce. Jeśli chcecie poznać odpowiedź na pytanie jak skutecznie i bez magii schudnąć z ud, zapraszamy do czytania.

jak schudnąć z ud
Anatomia uda. Przekrój poprzeczny.

Po pierwsze musimy sobie odpowiedzieć, co wpływa na średnicę ud. Samo centrum tej części ciała stanowi tkanka kostna w postaci kości udowej. Jej grubość jest w niewielkim stopniu zmienna i jest warunkowana zarówno genetycznie, jak i środowiskowo. Zmienność ta nie jest jednak na tyle istotna, żeby zauważalnie wpływać na grubość nogi.

Na tkance kostnej, otoczona i przeplatana powięzią, znajduje się warstwa mięśni. W dużym uproszczeniu, w skład mięśni ud wchodzi mięsień czworogłowy od przodu, grupa przywodzicieli od środka, oraz mięśnie kulszowo-goleniowe od tyłu. Wszystkie one nadają kształt tej części kończyny dolnej, a także odpowiadają za dużą część jej obwodu. Ich objętość warunkowana jest stylem żywienia oraz częstotliwością i intensywnością bodźców treningowych, jakim są poddawane.

Najbardziej powierzchownie, pod skórą, znajdziemy zaś warstwę tłuszczu. Ukształtowuje się do tkanek ją otaczających, wypełniając przestrzeń między mięśniami a skórą. Ilość tkanki tłuszczowej jest mocno zmienna, a jej objętość w dużym stopniu zależy od stylu życia, a więc diety i poziomu aktywności fizycznej. U osób o niskim poziomie tkanki tłuszczowej w ciele, również i na udach tłuszczu nie będzie zbyt wiele. Wraz ze wzrostem ogólnego otłuszczenia ciała, będzie również rosła ilość tłuszczu na udach. Należy pamiętać, że rozkład tkanki tłuszczowej na ciele może być indywidualnie zmienny i warunkowany genetycznie.

No dobrze, a więc jak schudnąć z ud? Aby zrobić to skutecznie, należy odpowiedzieć sobie na pytanie, co wpływa na ich obwód w naszym wypadku. Rozpatrzymy dwa warianty: nadmiar mięśni oraz nadmiar tkanki tłuszczowej. Pamiętajcie, że jeśli nie jesteście w stanie stwierdzić tego samodzielnie, realny wgląd w strukturę kończyny da Wam jedynie badanie densytometryczne (spośród względnie łątwo dostępnych metod) – analizy składu ciała metodą bioimpedancji w analizie segmentarnej obarczone są dużym ryzykiem braku dokładności.

Wariant A: Jak schudnąć z ud, jeśli mam zbyt duże mięśnie?

Ten wariant możemy podzielić na dwie możliwości. Pierwsza z nich, to sytuacja, w której jesteś aktywną fizycznie osobą, regularnie ćwiczącą. W takiej opcji, warto sprawdzić i ewentualnie zmodyfikować swój trening, tak, aby mniej bodźcować do rozwoju muskulaturę nóg. Być może objętość ćwiczeń ud w naszym wypadku jest zbyt duża. Nie należy jednak przesadnie ograniczać ilości ćwiczeń na mięśnie kończyny dolnej. Stanowią one ogromną część ogólnej muskulatury, która tworzy funkcjonalną całość, a ich siła jest istotna dla zachowania prawidłowych funkcji całego ciała. Warto skonsultować w takiej sytuacji swój plan treningowy z doświadczonym trenerem, który pomoże nam bezpiecznie i efektywnie schudnąć z ud.

Jeśli zaś w naszym treningu ćwiczenia mięśni nóg nie dominują, możemy zdecydować się na inne postępowanie, wykorzystujące niejako złudzenie optyczne. Zwiększając objętość treningową pozostałych partii mięśniowych, możemy zwiększyć muskulaturę pozostałych części ciała. Osiągniemy w ten sposób bardziej równomierny stosunek mięśni ud do pozostałych mięśni na naszym ciele. Jednocześnie możemy całościowo poprawić takim postępowaniem sylwetkę, zyskując smukłe, wysportowane ciało. Pamiętajmy, że trening zwiększający masę mięśniową u kobiet nie prowadzi od razu do poziomu kulturystycznego. Osiągnięcie muskularnej sylwetki u pań to wiele lat ciężkiej, kierunkowej pracy. Obawy o przesadny rozwój tkanki mięśniowej na poziomie treningu amatorskiego u kobiet są często nieuzasadnione.

No dobrze, a co z osobami które nie są aktywnie fizycznie, a i tak chciałyby schudnąć z ud redukując w tym obrębie masę mięśniową? Cóż, po pierwsze muszą pogodzić się z faktem, że taka jest ich uwarunkowana genetycznie morfologia. Nie jest jednak tak, że nie da się nic zrobić. W takiej sytuacji świetnie sprawdzi się schemat postępowania z poprzedniego akapitu. Ogólnorozwojowy trening siłowy nie tylko pozwoli poprawić proporcje ciała, ale też korzystnie wpłynie na zdrowie. Tym samym możemy optycznie zmniejszyć obwód nóg, przy okazji poprawiając swoje samopoczucie.

A co jeśli za zbyt duży rozmiar ud odpowiada nadmiar tkanki tłuszczowej? O tym jak schudnąć z ud, cieszących się złą sławą miejsc z „oporną” tkanką tłuszczową, powiemy w następnym wpisie.

Chcesz być na bieżąco z doniesieniami naukowymi ze świata sportu i dietetyki? Nie chcesz przegapić drugiej części wpisu? Polub nas na Facebook’u!