Coraz częściej trener personalny dbający o rozwój siłowy staje się nieodłącznym elementem rozwoju zawodowego sportowca. Istnieje wiele prac wskazujących na korzystny wpływ treningów na siłowni na zdolności sportowe w różnych dyscyplinach. Rzadziej spogląda się jednak na zdrowotny wpływ takiego postępowania. Tymczasem wyniki badań pokazują zaskakujące rezultaty na tej płaszczyźnie.

W 2019 roku Bellver z zespołem przeprowadził badanie, w którym wyodrębniono 3 grupy:

  • zawodowe zawodniczki sportów wodnych (pływanie, pływanie synchroniczne, water polo)
  • zawodowe zawodniczki sportów zespołowych (siatkówka, piłka nożna, hokej na trawie)
  • kobiety nie uprawiające istotnej aktywności fizycznej.

Wszystkie osoby badane były płci żeńskiej, starsze niż 18 lat, a ich plan treningowy obejmował minimum 12 godzin treningów tygodniowo. Każdy z badanych musiał też uprawiać swoją dyscyplinę minimum 8 lat.

Badanym zmierzono gęstość mineralną kości z wykorzystaniem densytometrii (absorpcjometria podwójnej energii promieniowania rentgenowskiego). Po analizie wyników okazało się, że zawodniczki uprawiające sporty zespołowe notowały istotnie statystycznie wyższe wartości gęstości kostnej niż osoby uprawiające sporty wodne. Z kolei zawodniczki sportów wodnych wykazywały nieco (ale istotnie statystycznie) wyższe wyniki niż osoby pozbawione regularnej aktywności fizycznej.

Badanie to pokazuje, że pływanie nie wpisuje się w pełni w schemat promocji gęstości kostnej aktywnością fizyczną. Sporty posiadające komponentę wysiłków eksplozywnych, o wyższym stopniu obciążania układu szkieletowego, mocniej promują przemiany anaboliczne w obrębie kośćca. Tym samym wdrażanie w trening pływacki ćwiczeń „high impact” może korzystnie wpływać na zdrowie układu kostnego pływaków. Również z tego powodu korzystnym ruchem może być wprowadzenie pływakom treningów siłowych, które istotnie stymulują wzrost gęstości kostnej.

W kwestii gęstości kostnej nie należy również zapominać o wpływie witaminy D3 na zdrowie kości, o czym możecie przeczytać we wpisie podsumowującym nasze autorskie badania.

Chcesz być na bieżąco z doniesieniami naukowy ze świata sportu i dietetyki? Polub nas na Facebook’u!

3 Thoughts to “Dlaczego pływacy powinni trenować siłowo?”

  1. I enjoy reading an article that can make men and women think. Also, many thanks for allowing me to comment! Deane Conrado Hurless

  2. I really like it when individuals get together and share opinions. Great blog, continue the good work! Verina Scot Hannover

  3. There is definately a lot to learn about this subject. I really like all the points you have made. Allyn Clevie Alene

Leave a Comment