Sposoby na ból pleców – Jak skutecznie sobie poradzić

Według statystyk, prawie każdy z nas któregoś dnia będzie się zmagał z dolegliwościami w plecach. Nie dziwi więc, że sposoby na ból pleców są różne, mniej i bardziej sensowne. Jak skutecznie sobie poradzić w sytuacji, kiedy zaatakuje nas ból pleców? Czy tabletki przeciwbólowe to zawsze najlepszy wybór?

Rozpatrując skuteczne radzenie sobie z bólem pleców trzeba zacząć od wyraźnego zaznaczenia, że jedyna droga do trwałego pozbycia się problemu to kompleksowa diagnostyka przyczyn powstania bólu i pozbycie się ich. Możliwe jest to tylko pod okiem skutecznego specjalisty, który zagwarantuje bezpieczeństwo i efektywność wprowadzanych działań. W tym wpisie rozpatrzymy sposoby na doraźne pozbycie się bólu, w żaden sposób nie mogą one jednak zastępować konsultacji z lekarzem i/lub fizjoterapeutą.

Sposoby na ból pleców – działaj skutecznie

Aby podejmować próby samodzielnej redukcji dolegliwości bólowych, musimy wykluczyć tzw. „czerwone flagi”, tj. sytuacje, w których nie powinniśmy podejmować żadnych działań na własną rękę i w trybie pilnym skorzystać z pomocy lekarskiej. Są to m.in. objawy towarzyszące bólowi takie jak omdlenia, zawroty głowy, drętwienia kończyn, uczucie mrowienia, nudności, zaburzenia wzroku lub słuchu, szumy i piski uszne. Absolutnie nie możemy działać na własną rękę także w przypadku bólu, który jest konsekwencją urazu lub wypadku. Samodzielne sposoby na ból pleców nie powinny być także wdrażane przy bardzo nasilonych dolegliwościach.

Jeśli żadna z czerwonych flag nas nie dotyczy, możemy spróbować poradzić sobie z bólem samodzielnie, zanim doczekamy się terminu u lekarza lub fizjoterapeuty. Najczęściej odczuwane dolegliwości bólowe pojawiają się po długotrwałym przebywaniu w jednej pozycji, np. siedzeniu. Jak skutecznie sobie poradzić z takimi bólami?

Jak skutecznie sobie poradzić z bólem po siedzeniu

Wiele osób uważa, że bóle będące konsekwencją długotrwałego siedzenia to kwestia źle dobranych krzeseł. Nie jest to prawda. Każde siedzenie, nawet na najlepiej dostosowanym ergonomicznie fotelu, będzie niezdrowe dla całego narządu ruchu. Brak zmiany pozycji i ruchu przez wiele godzin prowadzi do szeregu zmian w obrębie stawów (w tym tych międzykręgosłupowych), które objawiają się poprzez dolegliwości bólowe. Długotrwale prowadzić mogą do rozwoju zmian degeneracyjnych. Jakie więc sposoby na ból pleców wdrożyć po wielogodzinnej pracy przy komputerze lub jeździe samochodem?

Pierwsze, co należy zdecydowanie wykluczyć, to sięganie po środki przeciwbólowe. Działają one wyłącznie objawowo, nie redukując pierwotnego źródła problemu. Środki redukujące ból zarezerwowane powinny być dla najostrzejszych dolegliwości, nie mogących być skutecznie zredukowanych innymi działaniami. Aktualna wiedza medyczna wskazuje, że z bólem kręgosłupa często możemy trwale i efektywnie radzić sobie bez stosowania medykamentów.

Uruchom kręgosłup!

W sytuacji, kiedy główną przyczyną dolegliwości bólowych jest brak ruchu, najlepszą formą radzenia sobie z nimi będzie działanie przeciwne, a więc celowana aktywność fizyczna. W redukcji bóli pleców najlepiej sprawdzają się świadome mobilizacje, zarówno w obrębie samego kręgosłupa, jak i stawów otaczających. Pamiętajmy, że miednica i obręcz barkowa wpływają na ustawienie kolumny kręgosłupa, przez co odgrywają istotną rolę w jego zdrowym funkcjonowaniu. Wybierając ćwiczenia uruchamiające kręgosłup, lepszym wyborem będą mobilizacje czynne niż rozciągania statyczne. Pamiętajmy też, aby działać trójpłaszczyznowo – rotacje i skłony doboczne sa równie ważnymi ruchami jak skłony w przód i tył (w płaszczyźnie strzałkowej), a często są wykonywane niezwykle rzadko. Zbyt rzadko, żeby utrzymać zdrowo funkcjonujący kręgosłup.

jak poradzić sobie z bólem pleców
Jeden ze sposobów na rozruszanie kręgosłupa w płaszczyźnie poprzecznej. Mobilizacja rotacyjna kręgosłupa siedząc.

Oddech na ból pleców

Wymieniając skuteczne sposoby na ból pleców nie sposób też nie wspomnieć o kluczowej roli oddechu. Przepona rozciąga swoje przyczepy wzdłuż odcinków kręgosłupa, które statystycznie najczęściej dają objawy bólowe. Jej zaangażowanie w oddech jest formą mobilizacji korzystnie wpływająca na funkcjonowanie kolumny naszego ciała. Co więcej, oddech przeponowy będzie zwiększał efektywność ćwiczeń mobilizacyjnych. Ogromnym atutem ćwiczeń oddechowych jest też ich bezpieczeństwo.

Ból pleców a stres

Dostępne źródła naukowe wskazują, że ból kręgosłupa często ma tez podłoże psychosomatyczne. Idąc tym tropem, w przypadku wystąpienia dolegliwości ze strony pleców, warto rozważyć wdrożenie ćwiczeń relaksacyjnych oraz medytacji. Tu także świetnie odnajdą się ćwiczenia oddechowe. Możesz o tym przeczytać więcej w jednym z naszych wcześniejszych wpisów, w którym pisaliśmy o tym, jak walczyć ze stresem oddechem.

Podsumowując, sposoby na ból pleców są względnie łatwe we wdrożeniu i często zaskakująco efektywne, o ile wdrażane są systematycznie i konsekwentnie. Warto jednak ponownie zaznaczyć, że nie zastępują one konsultacji ze specjalistą, a jedyną formą bezpiecznej i efektywnej terapii bólu pleców jest kompleksowa diagnostyka oraz precyzyjnie dobrane działania terapeutyczne. Wpis ten nie może zastępywać konsultacji ze specjalistą oraz nie stanowi porady medycznej.